Hemfixarna Nordic

Square Moon hjälper Hemfixare i moderna GIG-ekonomin

Hemfixare ökar tillgängligheten av prisvärda kvalitetssäkrade tjänster till folket i en tid då allt fler väljer att köpa sig tid. Bolaget är en del av den moderna snabbväxande GIG-ekonomin där arbetstagaren själv bestämmer sina arbetstider. Därigenom bidrar Hemfixare till ökad sysselsättning och ökad mångfald på arbetsmarknaden samt värdefull arbetslivserfarenhet för de timanställda GIG-arna som kallas Fixare.

 

Tillsammans med konsulter från Square Moon vidareutvecklar Hemfixare Nordic AB sitt affärssystem ”Felix” med nya tjänster och ett förfinat kundflöde.

– När jag startade Hemfixare var valet av FileMaker naturligt och inget jag idag ångrar, berättar Olof Mathiasson.

De som utvecklar Apparna idag förvånas ständigt över hur snabbt det går att bygga på backendsidan vilket är det som vanligtvis är bromsklossen i utvecklingsprojekt. När vår verksamhet växer behöver vi ett lättrörligt system och det får vi med FileMaker. Tillssammans med Johan Hedman på Square Moon vidareutvecklar vi kontinuerligt den bas jag skapade, fortsätter Olof.

Olof Mattiasson som grundade Hemfixare 2016 har lång erfarenhet av FileMaker.

”I mitt förra bolag verksamt inom Telecom byggde jag en plattform i FileMaker 7 som var stommen i den verksamheten. Förutom en ren kunddatabas och fakturering skötte mitt förra system som vi kallade ”

Samantha” även provisionering av olika plattformar som levererade tjänsterna. Allt från Digital-TV plattformar till internetaccess. Hemfixares verksamhet bygger på att deras konsulter ”Fixarna” matchas med kundens behov. Kunden väljer när och var Fixare vill ta uppdrag via sin App. Tillsammans med kunden bestämmer Fixaren en exakt tid för hembesöket som ofta sker på kvällar och helger då kunden är hemma. Hemfixare finns med drygt 1400 Fixare representerade i hela Sverige
Förutom via webben hittar kunderna till Hemfixare via olika samarbetspartners så som IKEA, HSB, Comhem, PEAB, Telia, NetOnNet m fl. Bolaget har mars 2020 utfört över 30.000 hembesök hos företrädelsevis privatkunder.

En viktig del av Hemfixares system är också deras appar för Android och Apple som alla Fixare använder. Från Apparna kommunicerar man med Felix genom ett s.k. API för att se, skapa, ändra och hantera olika typer av information nödvändig för att hantera kundens önskemål. Just Apparna är nyckeln till den stora framgången Hemfixare har och är under ständig utbyggnad för att möjliggöra nya typer av affärsmöjligheter.

Från sin hemsida skapas nya uppdrag där kundens önskemål matchas ihop med kunskap hos fixarna som är tillgänglig i området. Fixarna tar sig an uppdraget och åker till kunden med alla uppgifter nödvändiga för att utföra uppdraget. När uppdraget är slutfört rapporterar fixaren av sina uppgifter och kunden har sedan möjlighet att via SMS sätta betyg på utfört arbete.

All information sparas sedan i affärssystemet så att man kan fakturera, hantera löner och bistå så många kunder med bästa möjliga service.

Nyhet

13 maj 2020